Sacramenten

Een sacrament is een zichtbaar teken van de onzichtbare genade en liefde van God.

Doopsel

Het doopsel is het eerste sacrament dat iemand krijgt. Het is het begin. Het is de toegangspoort naar alle andere sacramenten.
Door het doopsel wordt je opgenomen in de grote gemeenschap van gelovigen. Zo sta je er in je verdere leven nooit alleen voor.
Door verschillende rituelen wordt duidelijk dat God altijd met je zal zijn, je steunt in alle omstandigheden, dat je een kind van God bent, je hele leven.

Klik hier voor meer en praktische informatie

Eucharistie

Het woord ‘eucharistie’ betekent letterlijk ‘dankzegging’. Een belangrijk moment tijdens de eucharistie is de communie, het moment waarop men de heilige Hostie , het heilig Brood tot zich neemt. Hierbij kan Jezus heel dichtbij worden ervaren. Meestal wordt de Eerste Communie gevierd rond de leeftijd van 7 of 8 jaar.

Klik hier voor de liturgische kalender

Vormsel

Bij het ontvangen van het sacrament van het vormsel kiest de vormeling er zelf voor om verder te gaan op de weg van het geloof. Meestal ontvangt men dit sacrament rond de leeftijd van 12 jaar. Dit sacrament is de voltooiing van de christelijke initiatie.

Klik hier voor meer informatie over de catechese werking

Verzoening / biecht

De biecht wordt ook wel het sacrament van de vergeving genoemd. In het leven komen mensen steeds weer voor keuzes te staan. Ook raken we wel eens verzeild in moeilijke situaties. We maken dan niet altijd de juiste keuzes. Soms gaat het om hele kleine dingen, maar soms gaat het ook behoorlijk mis, en komen we met andere mensen in de knoop te zitten en daarbij ook met onszelf en met God. In het sacrament van boete en verzoening draait het om het herstellen van een door zonde beschadigde relatie met God en kerkgemeenschap. De priester kan in dit sacrament in Christus’ naam zonden vergeven

Huwelijk

Een kerkelijk huwelijk bevestigt de keuze van twee mensen voor elkaar en om de ander lief te hebben in onverbreekbare en duurzame trouw. Het huwelijk wordt gesloten door het wederzijdse ja-woord van beiden. Ze vertrouwen hun samenleven daarbij toe aan Gods liefde en vragen Hem om zijn zegen over hun relatie.

Klik hier voor meer en praktische informatie

Ziekenzalving

Het sacrament van de ziekenzalving heeft als bedoeling een zieke persoon weer kracht geven om het leven met vernieuwde moed aan te vatten. Het wordt dus niet exclusief aan stervende toegediend.
Het is Jezus zelf die de opdracht geeft om hulp en aandacht aan de zieken te besteden.
Het sacrament kan herhaald worden, telkens als de noodzaak aanwezig is.

Klik hier voor meer en praktische informatie